Szeretettel köszöntelek a NÓTA Klub új tagjaként
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SEBŐK MIHÁLY
NÓTA Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NÓTA Klub új tagjaként
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SEBŐK MIHÁLY
NÓTA Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NÓTA Klub új tagjaként
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SEBŐK MIHÁLY
NÓTA Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NÓTA Klub új tagjaként
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SEBŐK MIHÁLY
NÓTA Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Kiemelkedő nemzeti érték
Dátum: 2014. 02. 26.
I. A KIEMELKEDŐ NEMZETI ÉRTÉK ADATAI1. A nemzeti érték megnevezése
Magyarnóta
2. A nemzeti érték szakterületenkénti kategóriák szerinti besorolása
kulturális örökség
3. A nemzeti érték fellelhetőségének helye
Budapest 05. ker.
4. Értéktár megnevezése, amelybe a nemzeti érték felvételét kezdeményezik
Magyar Értéktár
5. A nemzeti érték rövid, szöveges bemutatása, egyedi jellemzőinek és történetének leírása
A magyarnóta történetének rövid bemutatása (Lengyelfi Miklós írása)
A magyarnóta, a „cigányzene” - tudományosabban: népies műzene - a polgárosuló magyar társadalom zenéje. A polgári felemelkedés zenei-kulturális hozadéka, a polgárrá válás zenei önkifejezése, amely beépült nemzeti kultúránkba. „... e dalok zenéje volt egykor a magyarság egyetlen zenéje. Élő zene, a magyar élet szerves része...” (Kodály Zoltán).
A magyarnótának már megszületésekor háromirányú kötődése volt a magyar kultúra legfontosabb elemeihez.
Mindenekelőtt a magyarsághoz kötődik. Nem csak jelzőként, - hogy magyar - hanem lényegét illetően. A nóta születésének pillanata (1700-as évek vége) a polgárosodás kezdete mellett egybeesett a nemzet eszményének életrekeltésével is (1800-as évek eleje). Az összetartozást jelző jegyeket nemzeti jelképként hangsúlyozták mindazok, akik a magyarsághoz tartozónak vallották magukat. A megszületett verbunkos zene és a jórészt belőle sarjadt magyarnóta pedig maga is ilyen jelkép. Szimbólum. A korabeli embert ez a muzsika „segítette magyarrá lenni, segítette magyarnak maradni, segítette Európában helytállni” (Szabolcsi Bence). Ezért lett nemzeti ügy a magyar zenéből, különösen annak énekelhető ágából, a magyarnótából.
Másik kötődése: a magyarnyelvű színjátszás. A ma ismert egyik legrégibb magyarnóta, a Cserebogár dal is ott született meg a magyar játékszín bölcsőjében. Bár nem tudjuk pontosan, hogy Déryné társulatánál-e, vagy Kelemen László első pesti magyarnyelvű színtársulatánál. De az bizonyos, hogy a magyar színház és a nóta együttélése a kezdetektől a 20.-ik század 40-es éveinek közepéig szoros volt. Gondoljunk csak az (első) Nemzeti Színházban bemutatott zenés darabokra, a népszínművekre. Arra, hogy a népszínművek sikerére, azok előadása céljából építették fel 1875-ben a Népszínházát, amely aztán Nemzeti Színházként szolgált, amíg fel nem robbantották. De gondolhatunk Móricz Zsigmond színműveire, a múlt század 30-as, 40-es éveinek magyar filmjeire, melyek sohasem voltak híján a magyarnótának.
És kötődik a magyarnóta a magyar irodalomhoz. Az első nótaszerzők - köztük Egressy Béni - Petőfi verseire írták dalaikat. Simonffy Kálmán pedig kora költészetéből válogatott megzenésítésre valókat. Czuczor Gergely, Thaly Kálmán, Tóth Kálmán, Boruth Elemér, Lévay József, Kisfaludy Károly, Vörösmarty Mihály, Arany János neve jelzi a széles határokat. Aztán Szabolcska Mihály, Pósa Lajos, Endrődy Sándor, Gárdonyi Géza neve bukkan fel a nóták szövegírói között. És hogy nem csak költeményeiket engedték át nótának legnagyobb poétáink, azt versek is bizonyítják. Petőfi megrendítő szépségű verset írt Rózsavölgyi Márk halálára. Ady pedig így kiált fel versében: "Magyar Dankó Pista, áldjon meg az Isten..!” A 20.-ik század egyik legjelesebb költője, Kosztolányi Dezső számára pedig az igazi múlandóságot nem Horatius és a Carpe diem érzékelteti, hanem ez a nótabeli három sor: Szép asszonynak; jónak / Büszkén járó lónak/ Kár megöregedni...
A verbunkos zene és a magyarnóta megszületésének eredőhelyét nehéz megállapítani. „... Mikor először hallunk róla, már ott hódít és terjeszkedik a városokban, cigánybandák vonóján, vagy nyugati műveltségű zenészek kezén: Haydn, sőt Mozart már éppúgy felfigyel rá, mint Dittersdorf, vagy később Beethoven, Weber, Schubert, Berlioz, Brahms és mások...” (Szabolcsi Bence). Ez az új zene tartalmában különbözik a nyugati zenei kultúrával rendelkező muzsikusok korábbi műveitől. És hódít. Hódít itthon, mert sajátjának érzi mindenki, aki a magyar nemzethez tartozónak tartja magát. És hódít külföldön, mert ott összetéveszthetetlenül magyarnak érzik különleges zenei fordulataival. E muzsika szeretete beágyazódott a köztudatba. Magyarságát nem kellett bizonygatni. Csakhamar olyan sokrétű melodikus és formai gazdagodást mutat, amely a magyar zenei romantika hivatott nyelvévé avatja, sőt: a 19.-ik századi magyarság reprezentáns művészetének, a nemzeti muzsikának szerepére jelöli ki. Bartók Béla írta 1931-ben: „Nagyon örvendetes dolog, hogy nálunk a könnyűzenét legnagyobbrészt a magyar népies műzene, ez a magyar specialitás szolgáltatja.” Tehát a 20.-ik század az egykori „nemzeti muzsikát” a könnyűzene kategóriájába sorolja. Igen, a magyarnóta, a cigány-zene: szórakoztatózene. Ám olyan könnyűzene, amelyet a 19. századi magyar zenei romantika ihletett, három évszázados hagyományos stílust képvisel. „Magyar specialitás” - ahogy Bartók Béla nevezi. Zenei hungarikum.
6. Indoklás az értéktárba történő felvétel mellett
A magyarnóta a polgárosodó társadalom terméke a 18. század elején
Magyarországon. Más európai országokhoz hasonlóan, mint például
Franciaországban a sanzon, Olaszországban a nápolyi dal,
Lengyelországban a polka stb.
Szabolcsi Bence: „A magyar nóta a verbunkos zenéből és a bécsi-olasz muzsika elemeiből alakult ki.”
Kodály Zoltán: e dalok zenéje volt egykor a magyarság egyetlen zenéje. Élőzene a magyar élet szerves része.”
Ez a zene szólt 200 éven át Magyarországon színházakban, előkelő szórakozóhelyeken, falusi kocsmákban és kultúrházakban.
A 18. század végén alakuló magyar színtársulat népszínművekkel
hódította meg a közönséget. (Annak betét dalai magyarnóták voltak.)
1875-ben ezek bemutatására építették a Népszínházát.
A magyarnóta szerzői a legkiválóbb írók, zeneszerzők, közéleti emberek jogászok, polgármesterek, újságírók, írók voltak.
J. Brams 21 darabból álló zenei csokra magyar témákon alapul, Erkel
Ferenc 49 népszínműhöz írt zenét, de Kodály Zoltán is írt népszínművet.
Sok klasszikus zeneszerző is felfigyelt a magyar nótára. Jehudi Menuhin
a világhírű hegedűmű¬vész koncertje után cigányzenét, magyarnótát
hallgatott.
Ezt a csodálatos zenét a cigányzenekarok játszották nemcsak Magyarországon, de külföldön is, királyoknak, cároknak muzsikáltak.
Bartók Béla ezt írja: „A cigányzenészek tartsák meg repertoárjukat, minél régebbi színezetben.”
Kodály Zoltán: „A magyar nóta a múlt századi társadalom tükörképe.”
Hubay Jenő a Zeneakadémia igazgatója világhírű hegedűművész, zenepedagógus: a nemzet ze¬néjének a magyarnótát tartotta,
Losonczi Ágnes zeneszociológiai könyvében a zenei műfajok kedveltségi
listáján a magyarnóta volt az első helyen, majd ez Maleck Attila
felmérése is igazolta 1987-ben.
Napjainkban is az ide érkező külföldiek szívesen hallgatják.
Emlékeikben a csodálatos tájak, az híres magyar építmények mellett a
magyar gulyás és a csárdás marad meg.
Valóban ez a magyar zenei kultúránk része.
7. A nemzeti értékkel kapcsolatos információt megjelenítő források listája (bibliográfia, honlapok, multimédiás források)
Megjelent irodalom:
Nótás kiadványok:
A Hungaroton Kiadó bakelit lemezei, a Nótaegyesület 132 kiadványa
(kották, kazetták, CD-k, DVD-k) és magán kiadásban megjelent zenei
albumok is a magyarnótát népszerűsítik, ezzel segítve fennmaradását.
|
|
SEBŐK MIHÁLY 17 órája új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 17 órája új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 5 napja új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 5 napja új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 1 hete új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 1 hete új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 1 hete új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 1 hete új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 1 hete új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 2 hete új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!