Szeretettel köszöntelek a NÓTA Klub új tagjaként
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SEBŐK MIHÁLY
NÓTA Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NÓTA Klub új tagjaként
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SEBŐK MIHÁLY
NÓTA Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NÓTA Klub új tagjaként
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SEBŐK MIHÁLY
NÓTA Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NÓTA Klub új tagjaként
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SEBŐK MIHÁLY
NÓTA Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A szászcsávási zenészek repertoárja rendkívül széles. Ennek egyik oka, hogy magyaroknak, románoknak, cigányoknak egyaránt muzsikálnak; Jámbor István, Mezei Ferenc és Csányi Mátyás pedig fiatalkorukban az azóta Erdélybõl javarészt kitelepült szászoknak is játszottak. Közvetlen vidékükön, a Kis-Küküllõ Dicsõszentmárton (Tîrnveni) és Balavásár (Balauseri) közötti részén kívül más, távolabbi területekre is megfogadják õket: a magyarok Magyarózd (Ozd), Magyarszentbenedek (Sinbenedic), a Nyárádmente (Niraj), a Székelyföld és Balázsfalva (Blaj) vidékérõl; a cigányok és románok az említetteken kívül Marosludas (Ludus), Marosújvár (Ocna Mures) környékérõl és a Nagy-Küküllõ (Tîrnava Mare) mentérõl is.
A repertoár vidékenként és nemzetiségenként eltér. Hagyomány Erdélyben, hogy ha a menyasszony és võlegény egymástól távol esõ faluból származik, akkor a kétféle vidékrõl való rokonság számára a lakodalomba két zenekart fogadnak meg. a gy a szászcsávási zenészek gyakran eljutnak a Belsõ-Mezõség, Kelet-Mezõség távoli falvaiba is, bár ilyenkor néhány helyhez kötõdõ speciális dallamon (pl. menyasszonykísérõn) kívül csak saját vidékük táncait kell muzsikálniuk.A Szászcsávás környéki hagyományos magyar táncrend sûrû verbunk-ból, csárdásból, székely verbunkból, féloláhosból és szökõbõl áll. A sûrû verbunk a Kis-Küküllõ vidékén általános gyors tempójú férfitánc, a pontozó helyi neve. Ma már csak kevesen táncolják. A csárdás széles tempóhatárok között elõforduló fenthangsúlyos páros tánc; a szökõ ennek gyors tempójú változata, amiben újabban a páros forgás mellett, talán éppen a cigány táncok hatására a párt elengedve való figurázás is elõfordul. A féloláhos a lenthangsúlyos székelyföldi forgatós egyszerûbb helyi változata. A székely verbunk szintén a Székelyföld felõl terjedt el. Régebben a férfiak szólóban, esetleg párjukkal szemben figurázva járták; ma általában páros csárdást táncolnak rá. A közeli Magyarózd környéki magyarok szóló férfitánca a lassú pontozó. Ennek lassú formája a szegényes; kevesek által ismert gyorsabb, speciális változata az öreges pontozó.
A Szászcsávás környéki cigányság táncai a még ma is általánosan ismert sûrû verbunk, csárdás és szökõ. A csárdás idõsebbeknek, házasoknak játszott változata a lassú csárdás. A cigány székelyverbunk egy székely verbunk dallamra táncolt szóló cigány férfitánc.A nemzedékek váltásával a tánchagyományok egyszerûsödése és a zenei ízlés változása figyelhetõ meg. Magyarok esetében a rádióból hallott népies mûdalok, “magyar nóták” szorítják ki a hagyományos dallamkincset, miközben a divatból kiszoruló dallamokat átveszi, illetve megõrzi a cigányság. Sok olyan dallamot, amelyet a zenészek fiatalabb korukban az idõsebb magyaroknak muzsikáltak, a maiak már “cigány”-nak tartanak. Más dallamok, pl. a sûrû verbunk, egyes csárdások magyaroknak, cigányoknak, románoknak egyaránt játszhatóak. Eltérések vannak ugyanakkor az elõadásmódban: cigányoknak játszva a csárdás gyorsabb és gazdagabban díszített; a hallgatók és asztali nóták esetében régiesebb, magyaroknak ma már nem játszott díszítésmódot alkalmaznak.
forrás:http://centrummanagement.org/the-band-from-szaszcsavas/szaszcsavas-zenekar/
|
|
SEBŐK MIHÁLY 5 órája új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 1 napja új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 2 napja új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 3 napja új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 4 napja új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 5 napja új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 6 napja új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 1 hete új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 1 hete új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 1 hete új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!