Szeretettel köszöntelek a NÓTA Klub új tagjaként
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SEBŐK MIHÁLY
NÓTA Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NÓTA Klub új tagjaként
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SEBŐK MIHÁLY
NÓTA Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NÓTA Klub új tagjaként
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SEBŐK MIHÁLY
NÓTA Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NÓTA Klub új tagjaként
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SEBŐK MIHÁLY
NÓTA Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Szászcsávási zenekar
"Tudni kell nekünk minden nótát, hisz járjuk a megannyi szomszéd falut is, s itt ennek a nótáját, ott meg amannak a nótáját kell tudni, nincs mese, el kell húzni mindenkinek a kedvencét, akár csak egyvalakié is az."
Mezei Ferenc, becenevén Csángáló
A Szászcsávási Zenekar magja a "Dumnezu" ragadványnevű Jámbor István prímás; testvére, Csányi Mátyás "Mutis" bőgős; és sógoruk, Mezei Ferenc "Csángáló", a kontrás által alkotott együttes. 1967 óta játszanak rendszeresen együtt. Őket egészítik ki a fiatalabbak: Csángáló unokatestvére, Mezei Levente "Leves" prímás; Jámbor István és Csányi Mátyás öccse, Csányi Sándor "Cilika" prímás; és Csángáló fia, a Zenekar fellépésein általában kontrán hallható, odahaza azonban saját zenekarral rendelkező prímás, Jámbor Ferenc "Tocsila". Fő hangszerükön kívül valamennyien jól játszanak a többi hangszeren is, és általában kiváló táncosok. A Szászcsávási Zenekar azt a hagyományos erdélyi vonós tánczenét játssza, ami egy nemzedékkel ezelőtt még Erdély-szerte virágzott, és amit mára teljesen kiszorított a rádióból hallott slágerzene.
Habár nevében szász a zenekar faluja, szászok már régóta nem élnek ott, csak magyarok és cigányok, akik nemhogy jól megvannak egymással, hanem a különválás vagy a különzenélés elképzelhetetlen számukra. S jóllehet szászok már nem laknak e piciny faluban, hagyományaik, zenéjük, csakúgy mint a többi erdélyi népcsoporté, többek között a románoké és zsidóké is máig megtalálható a szászcsávási banda gazdag repertoárján.
A Zenekar tagjai odahaza csak kivételes esetben muzsikálnak abban a felállásban, ahogy CD-iken vagy külföldi fellépéseiken szerepelnek. A négy prímásnak saját zenekara van, amelyben egyedüliként játszanak vonós hangszeren: a többiek gitáron, basszusgitáron, dobon, elektromos orgonán, szaxofonon. A helybeli magyar fiatalok ezt az összeállítást igénylik a zenészek fő megélhetési forrását jelentő esküvőkben, hiszen ez tudja megfelelően interpretálni a 80-as évek végének magyarországi slágereit.
A mai szászcsávási zenészek két régi kiemelkedő zenészdinasztia leszármazottai. A Szászcsávási Zenekar több szempontból is kiemelkedik a még létező, hagyományos zenét játszó zenekarok közül. A zenészek viszonylag fiatalok: a 6 zenész legidősebbike 52, legfiatalabbika 33 éves. Rendszeresen és folyamatosan zenélnek: szinte minden hétvégén lakodalom, közben egy-egy alkalmi muzsikálás, ha másért nem, hát saját örömükre. A szászcsávási zenészeket a Maros, a Kis- és Nagy-Küküllő völgyében is, valamint alkalmanként a Dél- és Kelet-Mezőségen vagy a Székelyföldön is egyaránt megfogadják magyarok, románok és cigányok is. Az eltérő dialektusokhoz és nemzetiségekhez tartozó tánc- és dallamkincs eltér, ezért a zenészek repertoárja kivételesen nagy. A mai "korszerű" zenei elvárások a zenészeket folyamatos tanulásra és alkalmazkodásra kényszerítik.
A Szászcsávási Zenekar 1991 óta szerepel Magyarországon, és azóta a világ számos országába eljutott: Szlovákiába, Szlovéniába, Németországba, Svájcba, Hollandiába, Belgiumba, az Egyesült Államokba és Japánba. A 2003-as filmszemlén mutatták be a Zenekarról készült portréfilmet "A Szászcsávási Banda" címmel.
http://www.a38.hu/index_files/hangok.html
Szászcsávás (az 1913-as helységnévtár szerint Csávás, románul Ceuas) 900 lelket számláló kisközség Erdélyben, a Kis-Küküllő (Tîrnava Mica) völgyében. A falu lakóinak többsége magyar, további kb. 20%-a cigány. Szászcsávás kivételes helyet foglal el a magyar zenetörténetben: a magyar népi éneklésben teljesen általános egyszólamúság kivételeképpen talán az egyetlen olyan falu, ahol több szólamban énekelnek. Ez a XVIII. század végén, a nyugati egyetemeket megjárt protestáns teológusok által meghonosított többszólamú templomi éneklés folklorizálódott formája. A kutatások szerint a szászcsávási kórushagyomány az egymástól a szólamok számában, a szerkesztés elveiben különböző iskolák közül a bázelire vezethető vissza. A faluban ma is működik az ötszólamú kórus, a falu minden magyar lakosa - az iskolástól az idősekig - énekel, a szólamok apáról fiúra öröklődnek. A kórus fellépésein kívül az istentiszteleteken, lakodalmakban, mulatságokban is több szólamban énekelnek. Az ilyen mulatságokban a népies műdalok dominálnak, de énekelnek nótákat, népdalokat, táncdallamokat is. A hangszeres zenével Erdélyben hagyományosan a cigányok - a II. világháború előtt rajtuk kívül még a zsidók - foglalkoztak, lakodalmakba, mulatságokba őket fogadták meg. A csávási cigány zenészek több nemzedékre visszamenően a környék híres muzsikusai: bár a kórusnak nem tagjai, az énekeket ők is jól ismerik, és az átlagosnál zeneileg igényesebb közönségük a gyenge muzsikusokat nem tűri meg. Az erdélyi mérték szerint jómódú faluban a cigányok alkalmi mezőgazdasági munkából és téglavetésből tengődve külön telepen, cigánysoron élnek. A nyomorúságos körülmények közül való kiemelkedés egyetlen lehetősége a zenélés. A cigányok közül igen sokan játszanak valamilyen hangszeren: főleg vonóshangszeren, újabban tangóharmonikán, dobon, szaxofonon, elektromos orgonán is. A faluban ma is több zenekarra való zenész él. A zenekar CD-in és koncertjein kerüljük a hagyományos hangzásba nem illő hangszereket, így ezeken az a vonóshangzás hallható, amely egy nemzedékkel korábban még általános volt az erdélyi népi tánczenében, és amelyet a hozzá tartozó repertoárral együtt mára egyre jobban kiszorít az elektromos zene. Szászcsáváson a vonószenekar alapvető felállása a hegedű-kontra-bőgő hármas. A hegedű a klasszikussal megegyező; a kontra az Erdélyben általános, egyenesre vágott pallójú a-d1-g hangolású brácsa, amelynek három húrja egyszerre szólal meg. A bőgőről az E húr hiányzik, csak az A, D, G húrokon játszanak. Húsz-harminc évvel ezelőtt a kontra helyett a primkontrát használták, Mezei Ferenc "Csángáló" 12 évesen első bálját még ezen muzsikálta. A primkontra a hegedű áthangolásával készül, a1-d1--g húrjai szintén egyszerre szólalnak meg. Játékmódjára a kontránál alkalmazott, dúr hármashangzatokon alapuló harmóniakíséret mellett a hegedű által megszólaltatott dallam hangjainak kijátszására, vagy minél hűbb követésére való törekvés volt jellemző. Ma önmagában a hegedű kíséretére már nem használják, de alkalmanként, a kontra mellett kiegészítő hangszerként még igen. Régebben gyakran cserélték a kontra d1húrját d-re; ezt a "mélyhúros" kontrát az énekek kíséretéhez, és nem a tánchoz használták. A három tagú alapfelállás kiegészülhet másik prímással és kontrással. A Szászcsávási Zenekar magja a "Dumnezu" ragadványnevű Jámbor István prímás; testvére, Csányi Mátyás "Mutis" bőgős; és sógoruk, Mezei Ferenc "Csángáló", a kontrás által alkotott együttes. 1967 óta játszanak együtt. Mindhárman Csángáló nagyapjától, a halála után harminc évvel is emlegetett híres prímás Horvát Mezei Ferenc-től, a "Vén Kránci"-tól tanultak muzsikálni. Őket egészítik ki a fiatalabbak: Csángáló unokatestvére, Mezei Levente "Leves" prímás; Jámbor István és Csányi Mátyás öccse, Csányi Sándor "Cilika" prímás; és Csángáló fia, a Zenekar koncertjein és CD-in kontrán hallható Jámbor Ferenc "Tocsila" prímás. Fő hangszerükön kívül valamennyien jól játszanak a többi hangszeren is, és általában kiváló táncosok. Alapvetően a zenélésből élnek. A szászcsávási zenészek repertoárja rendkívül széles. Ennek egyik oka, hogy magyaroknak, románoknak, cigányoknak egyaránt muzsikálnak; Jámbor István, Mezei Ferenc és Csányi Mátyás pedig fiatalkorukban az azóta Erdélyből javarészt kitelepült szászoknak is játszottak. Közvetlen vidékükön, a Kis-Küküllő Dicsőszentmárton (Tîrnveni) és Balavásár (Balauseri) közötti részén kívül más, távolabbi területekre is megfogadják őket: a magyarok Magyarózd (Ozd), Magyarszentbenedek (Sinbenedic), a Nyárádmente (Niraj), a Székelyföld és Balázsfalva (Blaj) vidékéről; a cigányok és románok az említetteken kívül Marosludas (Ludus), Marosújvár (Ocna Mures) környékéről és a Nagy-Küküllő (Tîrnava Mare) mentéről is. A repertoár vidékenként és nemzetiségenként eltér. Hagyomány Erdélyben, hogy ha a menyasszony és vőlegény egymástól távol eső faluból származik, akkor a kétféle vidékről való rokonság számára a lakodalomba két zenekart fogadnak meg. így a szászcsávási zenészek gyakran eljutnak a Belső-Mezőség, Kelet-Mezőség távoli falvaiba is, bár ilyenkor néhány helyhez kötődő speciális dallamon (pl. menyasszonykísérőn) kívül csak saját vidékük táncait kell muzsikálniuk. A Szászcsávás környéki hagyományos magyar táncrend "sűrű verbunk"-ból, csárdásból, székely verbunkból, féloláhosból és szökőből áll. A "sűrű verbunk" a Kis-Küküllő vidékén általános gyors tempójú férfitánc, a pontozó helyi neve. Ma már csak kevesen táncolják. A csárdás széles tempóhatárok között előforduló fenthangsúlyos páros tánc; a szökő ennek gyors tempójú változata, amiben újabban a páros forgás mellett, talán éppen a cigány táncok hatására a párelengedő figurázás is előfordul. A féloláhos a lenthangsúlyos székelyföldi forgatós egyszerűbb helyi változata. A székely verbunk szintén a Székelyföld felől terjedt el. Régebben a férfiak szólóban, esetleg párjukkal szemben figurázva járták; ma általában páros csárdást táncolnak rá. A közeli Magyarózd környéki magyarok szóló férfitánca a lassú pontozó. Ennek lassú formája a szegényes; kevesek által ismert gyorsabb, speciális változata az "öreges pontozó". A Szászcsávás környéki cigányság táncai a még ma is általánosan ismert "sűrű verbunk", csárdás és szökő. A csárdás idősebbeknek, házasoknak játszott változata a lassú csárdás. A "cigány székelyverbunk" egy székely verbunk dallamra táncolt szóló cigány férfitánc.
Az erdélyi magyar néphagyományban a nemzedékek váltásával a tánchagyományok egyszerűsödése és a zenei ízlés változása figyelhető meg. Magyarok esetében a rádióból hallott népies műdalok, "magyar nóták" szorítják ki a hagyományos dallamkincset, miközben a divatból kiszoruló dallamokat átveszi, illetve megőrzi a cigányság. Sok olyan dallamot, amelyet a zenészek fiatalabb korukban az idősebb magyaroknak muzsikáltak, a maiak már "cigány"-nak tartanak. Más dallamok, pl. a sűrű verbunk, egyes csárdások magyaroknak, cigányoknak, románoknak egyaránt játszhatóak. Eltérések vannak ugyanakkor az előadásmódban: cigányoknak játszva a csárdás gyorsabb és gazdagabban díszített; a hallgatók és asztali nóták esetében régiesebb, magyaroknak ma már nem játszott díszítésmódot alkalmaznak.
forrás:http://www.nepzene2.eoldal.hu/cikkek/nepzenekarok/szaszcsavasi-zenekar.html
|
|
SEBŐK MIHÁLY 5 napja új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 1 hete új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 1 hete új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 2 hete új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 2 hete új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 2 hete új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 2 hete új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 3 hete új videót töltött fel:
SEBŐK MIHÁLY 4 hete új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!